loading...
سلام و سلامتي
شمس بازدید : 206 پنجشنبه 18 خرداد 1391 نظرات (0)

همانا زمانى كه معلم به كودك، بسم الله‏ياد دهد، براى او و كودك و پدر و مادرش آزادى از جهنم‏نوشته مى‏شود.
امام صادق‏عليه السلام مى‏فرمايند:
قال رسول الله‏صلى الله عليه وآله: من قبل ولده كتب الله له حسنة ومن فرحه فرحه الله يوم القيامة ومن‏علمه القرآن دعي بالابوين فكسيا حلتين تضي‏ء من نورهما وجوه اهل الجنة; (13)
پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله فرمودند: كسى كه فرزندش را ببوسد، خداى تعالى براى او حسنه مى‏نويسد وكسى كه فرزند را شاد كند، روز قيامت او را شاد مى‏گرداند و كسى كه به فرزندش قرآن ياد دهد، برپدر و مادرش حله‏هايى از نور مى‏پوشانند كه چهره‏هاى بهشتيان از آن نورانى مى‏گردد.
در لزوم آموزش قرآن و احكام حلال و حرام به فرزند مى‏فرمايند:
الغلام يلعب سبع سنين ويتعلم الكتاب سبع سنين ويتعلم الحلال والحرام سبع سنين; (14)
كودك تا هفت‏سال بازى مى‏كند، پس از آن هفت‏سال به او نوشتن و پس از آن قرآن‏و احكام‏آموزش بدهيد.
در همين زمينه از پيغمبر اكرم ‏صلى الله عليه وآله روايت‏شده كه فرمودند:
ويل لاطفال آخر الزمان من آبائهم. فقيل من آبائهم المشركين؟ فقال: لا من آبائهم المؤمنين‏ لايعلمونهم شيئا من الفرائض واذا تعلموا اولادهم منعوهم ورضوا عنهم بعرض يسير من الدنيا فانامنهم برئ وهم مني براء; (15)
واى بر فرزندان آخر الزمان از دست پدرانشان. سؤال شد از پدران مشرك آنها؟ فرمودند: نه، ازپدران مؤمن آنها كه به آنها واجبات و حلال و حرام دين را نمى‏آموزند و از يادگيرى آنها جلوگيرى‏ مى ‏كنند و تنها به كاميابى‏هاى دنيوى آنها راضى‏اند; من از آنها بيزارم و آنها از من.
از حقوق فرزند بر پدر اين است كه پدر بايد به فرزندش نوشتن بياموزد:
قال رسول الله ‏صلى الله عليه وآله: من حق الولد على والده ثلاثة: يحسن اسمه ويعلمه الكتابة ويزوجه اذابلغ; (16)
از حقوقى كه فرزند بر پدر دارد سه چيز است: 1. نام خوب برايش انتخاب كند; 2. نوشتن به اوياد دهد; 3. هنگامى كه به سن بلوغ رسيد برايش همسر بگيرد.
از جمله چيزهايى كه پدر بايد به فرزندش آموزش دهد، تيراندازى و شناست.
قال اميرالمؤمنين‏ عليه السلام: قال رسول الله‏صلى الله عليه وآله: علموا اولادكم السباحة والرماية; (17)
پيغمبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله فرمودند: به فرزندانتان شنا و تيراندازى ياد دهيد

 

12. مستدرك الوسائل، ج‏15، ص‏166.
13. وسائل الشيعه، ج‏15، ص‏194.
14. همان.
15. مستدرك الوسائل، ج‏15، ص‏164.
16. بحارالانوار، ج‏74، ص‏80 .
17. وسائل الشيعه، ج‏15، ص‏194.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سلام سلامتي بهداشت تن و روان اميد به زندگي خانوده آرماني تندرستي
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 87
  • کل نظرات : 26
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 25
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 68
  • بازدید ماه : 59
  • بازدید سال : 809
  • بازدید کلی : 32,108